Week 2 - Reisverslag uit Volkmarsen, Duitsland van Tessa Schriek - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Volkmarsen, Duitsland van Tessa Schriek - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Tessa van der Schriek

Blijf op de hoogte en volg Tessa

07 September 2017 | Duitsland, Volkmarsen

Het is alweer donderdag. Er is weer het een en het ander gebeurt sinds de laatste keer dat ik wat geplaatst heb. Het ritme van de vaste werkzaamheden komt er steeds beter in.
Zaterdag waren we nog tot laat aan het werk. Een vriend van Hidde had laten weten dat er een kalf in de wei lag. In de wei lopen de droge koeien die normaal gesproken nog niet hoeven af te kalven. Met de weidemann gingen we opzoek in het donker naar het kalf. Na lang zoeken hadden we het kalf gevonden, piep klein maar gezond. De eerste dagen wou het kalf helemaal niet drinken maar ondertussen drinkt die zelfstandig uit de speenemmer.
Aan het begin van deze week heb ik met de weidemann en de bak de schuur met gehakseld stro leeg gereden. Dit stro was kwalitatief niet meer goed om te voeren en er kwam woensdag nieuw gehakseld stro. De veearts is dinsdag ook nog langs geweest om koeien te komen scannen. Hier gebruiken ze met scannen één handschoen per koe. Hidde heeft ook één murphy koe (witrik) in zijn veestapel lopen, waar de veearts van onder de indruk was. In Duitsland zie je dit ras bijna niet. Zo zie je maar dat er tussen buurlanden nogal wat verschillen kunnen zijn.
Dinsdag zijn we optijd begonnen met melken. Ik begon met het klaarmaken van de melkstal en deed de eerste rondjes terwijl Hidde de koeien in de wachtruimte jaagde en de boxen deed. We moesten vroeg klaar zijn, omdat om 19.00 uur de maïs demonstratie begon. Ze lieten maisrassen zien van LG en Pioneer. Het maisras van mijn stagebedrijf lieten ze ook zien. Halverwege september zal de maïs er hier waarschijnlijk afgaan, dit ligt natuurlijk aan het weer. Het was niet altijd makkelijk om de demo te volgen in het Duits, maar ik heb er toch wat van opgestoken. Ook zie je is de andere oudere als jongere boeren uit de buurt.
Woensdag begonnen we weer gewoon met de vaste werkzaamheden. Dus melken, kalveren melk geven, voeren, hokken instrooien. Florian (één van de medewerkers) kwam halverwege de middag om één van de grote strohokken schoon te maken. Hidde was ondertussen land aan het bekalken. Ik was net klaar met instrooien in de andere hokken, dus ik kon de weidemann afgeven haha! De weidemann maakt hier heel wat uren, want hij wordt voor van alles gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan: restvoer opruimen, hokken instrooien, wachtruimte schoon maken, roosters schoonmaken, voer bijvegen etc.
Toen ben ik begonnen met het scheren van de koeien staarten. Dit was bij sommige koeien hard nodig, want ze worden bij de jongvee opfokker niet geschoren.
Om 15.00 uur was de loonwerker er en Hidde gooide met de MF pakken stro in de machine die er gehakseld stro van maakte. Het stuifde enorm, maar de voorraad is weer aangevuld. Nadat ik nog wat koeien geschoren had gingen we melken. Onder het melken heeft Florian de boxen ingestrooid. Ze hebben hier diepstrooisel boxen, waar een mengsel van kalk, water en stro in gaat. Dit wordt gemengd met de voermengwagen. De komende dagen staan er geen aparte grote klussen op het programma dat ik weet. Maandag komt de kindergarten hier langs om te kijken op de boerderij. We zullen dus waarschijnlijk nog het een en het ander opruimen daarvoor. Tijd om weer te gaan werken, tschüss!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier mijn reisavonturen volgen.

Actief sinds 10 Aug. 2017
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 7570

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2017 - 06 Oktober 2017

Buitenland stage Duitsland - Volkmarsen

Landen bezocht: