Week 1 - Reisverslag uit Volkmarsen, Duitsland van Tessa Schriek - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Volkmarsen, Duitsland van Tessa Schriek - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Tessa van der Schriek

Blijf op de hoogte en volg Tessa

02 September 2017 | Duitsland, Volkmarsen

Zo de eerste week zit er alweer bijna op. Na deze week heb je al een veel beter beeld over je taken en wat je te wachten staat op een werkdag. Elke ochtend begin ik om acht uur en kan ik eerst alle kalveren melk geven, sommige hokjes bij strooien, mee helpen de melkstal schoon te maken en het voer aanvegen. De kalveren komen hier eerst in eenling boxen daar krijgen ze 's ochtends en 's avonds ongeveer 5 liter melk. Daarna komen ze in een groepshok waar ze ook melk krijgen ongeveer 45 liter per keer. Hier heb ik bij mijn vorige verslag een foto van geplaatst. Als ze 3 maanden oud zijn gaan ze naar de jongvee opfokker, deze brengt ze als vaarzen terug 4 à 6 weken voor het afkalven.
Nadat dit gebeurd is en soms nog andere diverse taken (insemineren bijv.) gaan we ontbijten. Daarna gaan we voeren of eerst nog de kuil bloot maken. Ze hebben hier 1 kuil open liggen, onderin zit het gras en daar boven op is de mais gekuild. Het is een relatief hoge kuil dus de kuil bloot maken moet ongeveer 1x in de 10 dagen gebeuren. Hidde gaat meestal de voermengwagen laden, dan ben ik ondertussen het restvoer aan het opruimen met de weidemann. Ze hebben hier 4 voedergangen voor de melkkoeien en daardoor heb je meestal 3 à 4 bakken restvoer. Aan de andere kant van het bedrijf staat een schuur met 2 grote stro hokken, het ene stro hok is voor de 'probleem' koeien en het andere stro hok is voor het afkalven. Ook hier moet je het restvoer weghalen en met de weidemann nieuw voer lossen. De grote strohokken moeten ook regelmatig bij gestrooid worden, Hidde vertelde mij dat er hier tussen de 300 en 400 grote pakken stro in een jaar opgaan.
Deze week is er stro gereden, er is mest gereden en we hebben het land bewerkt met de cultivator. Op dit bedrijf hebben ze samen met de buurman de giertank en de cultivator etc. Ook heb je hier bedrijven waar je het materiaal gemakkelijk kan huren, daardoor hoef je zelf niet veel materiaal te kopen. Hidde heeft bijv. geen eigen maaier, maar kan hier gewoon een triple maaier huren waardoor het werk ook zo gebeurd is. Deze week hebben we ook nog een oude schuur uit het land weggehaald en de oude zaaimachine die hier in stond gaat naar een museum hier in de buurt. 'S middags rond half vijf beginnen we met melken in een 2x8 zij aan zij melkstal. Na het melken krijgen alle kalveren weer melk, moet er soms nog een koe bekapt worden en vegen we het voer nog een keer aan. Daarna gaan we eten en dan is het vaak half 9/ 9 uur.
Natuurlijk wordt er niet 24 uur gewerkt, we zijn van de week 's avonds een rondje gaan fietsen zodat Ruben zijn nieuwe fiets uit kon proberen. We zijn toen in het volkstuintje van kennissen brombeeren (bramen) gaan plukken en hier heeft Corien onder tussen al jam van gemaakt. Met Amber heb ik van de week 's avonds ook al spelletjes gespeeld en tekeningen gemaakt. En om Luuk kan je heel erg lachen, die hoort de trekkers in de verte al aankomen. Kortom, er hangt een gezellige sfeer in het gezin.
De werknemers die hier komen zijn ook allemaal even vriendelijk. Ze werken hier niet altijd op vaste dagen, maar net hoe het hier en bij hun uitkomt. Volgende week dinsdag gaan we waarschijnlijk kijken bij een mais demo. Zo en nu is het weer tijd om te gaan melken!

• 04 September 2017 - 10:31

Corrie Van Den Broek Oma Van Bas:

Tessa een mooi verslag en fijn dat je het naar je zin hebt groetjes en veel liefs van Leo en mij.