Week 5 - Reisverslag uit Volkmarsen, Duitsland van Tessa Schriek - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Volkmarsen, Duitsland van Tessa Schriek - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Tessa van der Schriek

Blijf op de hoogte en volg Tessa

27 September 2017 | Duitsland, Volkmarsen

De vijfde week is aangebroken. Deze week is de eerste week zonder de vaste medewerker Christian die voor een jaar in Oostenrijk gaat werken. Dus 7 uur beginnen met melken en vervolgens de vaste werkzaamheden restvoer opruimen, voeren, instrooien en wachtruimte/ droge koeien uitloop schoonmaken. Maandag begon fris maar 's middags was het warm genoeg, we gingen de spanbanden op de grote kuil vasthangen met zakken en hebben de kleine kuil vol gelegd met banden. Ook werk waar je het vanzelf warm van krijgt haha.
Op dinsdag begonnen we ook weer met de vaste werkzaamheden. Ook heeft Hidde toen mest van de mestkelders onder de melkstal overgepompt naar de mestsilo. Deze dag zijn er ook nog twee koeien bekapt. Onder het klauw bekappen kwam Florian, die kwam 's middags met mij de banden op de grote kuil gooien. Hidde is toen nog 4 ha luzerne gaan ruggen. Helaas kregen we toen onverwacht slecht weer dus dat viel een beetje tegen met het werken. De helft van de kuil hebben we vol gekregen met banden. Daarna was het tijd om te gaan melken. We zitten momenteel bijna aan de 7800 liter melk per 2 dagen op 130 koeien. Op naar de 8000 liter dus!
Woensdag begon ook als een koude dag. Deze dag is er nadat we klaar waren met de vaste werkzaamheden, een wagen stro gehaald want de loonwerker kwam stro hakselen. Dan is de schuur weer mooi aangevuld. Ook is er deze dag een begin gemaakt aan het schoonmaken van kalverhutten, er zijn weer genoeg kalveren weg gegaan. Verder zijn Hidde en ik 's middags verder gegaan met de grote kuil vol te leggen met banden. We hebben het net niet helemaal afgekregen voor het melken. Deze avond ben ik nog wat gaan doen voor school, want de tijd begint te korten en de opdrachten komen niet zomaar vanzelf af. De komende dagen hebben we het nog druk met diverse werkzaamheden, als het goed is is het volgende week weer wat rustiger. Van het weekend zal ik weer wat schrijven, Tschüss!

• 29 September 2017 - 14:22

Corrie Van Den Broek:

Hallo Tessa ik vindt de verslagen die je maakt heel mooi en vindt het heel fijn om op de hoogte te zijn. volgens mij ligt jou dat werk heel goed .En je doet natuurlijk heel veel ervaring op, is wel heel goed hoe het op andere plaatsen aan toe gaat is wel heel mooi daaruit kan je misschien je eigen weg gaan als je straks zelf ook een bedrijf hebt zou mooi zijn,volgens mij ben je daar ook wel geschikt voor en je vindt het ook heel leuk en volgens mij ben je ook in een leuk gezin.is ook weleens goed op een andere plaats te zijn dan thuis daaruit kan je ook verschillende gezins situatie beoordelen .Is nooit weg ,maar nu ga ik stoppen wij wensen jou Tessa nog een fijne week nog maar 1 weekje dan ben je weer thuis,doe ze allemaal de groetjes en tot ziens.Leo en Corrie.

• 30 September 2017 - 16:16

Ad Van Tuyl:

Hoi Tessa,

Fijn dat Hidde je de eerste weken ingewerkt heeft zodat je niet gelijk voor allerlei verrassingen komt te staan. Het bezoek van schoonfamilie Kimenai was ook leuk begrijp ik, maar heb je wel gewonnen met het karten? Goed om te lezen dat je het druk hebt, dat je zoveel verschillende werkzaamheden mag doen en goed kunt samenwerken met Florian. De veehouder heeft veel vertrouwen in jouw en daar kun je trots op zijn. Dit zijn ervaringen die je meeneemt in je verdere leven en je alleen maar sterker maken.
    Ook fijn dat je Bas nog een paar keer hebt gezien.

Groetjes en werk ze,
    Ad van Tuyl